måndag, maj 11

Skiter i lunchen

Idag behöver jag inte ordna mig någon lunch. Sambon fyller år och jag har lovat bjuda på en kaka ikväll när svärfamiljen kommer på besök. (Vet inte om ordet svärfamilj finns föresten, men om det inte redan gör det så hittar jag på det nu).

Vid kakbak ingår obligatorisk smakprov för att vara säker på ett gott resultat, ergo kan vi slopa lunchen. Det är många lager i kakan och den tar en stund att laga. Har tänkt mig en Oreokaka, det är en garanterad hit!

Oreokaka

450g Oreokex
100g smör
1 pkt Philadelphiaost (eller annan färskost)
2,5 dl florsocker
3,5 dl vispgrädde
2,5 msk socker
1 påse chockladmousepulver
3 dl mjölk (till chokladmoussen)
  1. Bryt 1/4 av Oreokex i bitar. De återstående Oreokexen läggs i en påse (eller två!) och smulas sönder i pyttesmå bitar efter egen metod.
  2. Smält smööret och blanda det tillsammans med de söndersmulade kakorna till en massa. Smör ut massan i botten på en rund form med avtagbara kanter.
  3. Vispa samman Philadelphiaosten och florsockret till en luftig och krämig massa.
  4. Vispa grädden tillsammans med sockret, ganska hårt.
  5. Rör försiktigt ner hälften av grädden i ostmassan. Bred ut ostmassan över kakbottnen och strö hälften av Oreokexbitarna ovanpå. Låt stå i kylskåp 30 min.
  6. Tilbered chokladmoussen enligt förpackningen. Rör ner de sista kakbitarna i chokladmoussen. Bred ut chokladmoussen över ostmassan och låt stå i kylskåp 1 timme.
  7. Ta till slut resten av den vispade grädden och bred ut över chokladmoussen.
  8. Pynta eventuelt, t.ex. Oreokexbitar eller chokladsås.

3 kommentarer:

  1. Åh, den där såg himmelsk ut... Mmmm...

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Ohh, va god den ser ut!!
    Den skulle jag vilja prova att göra, men, finns det sådana kex här i Sverige...:-/ Vad kan man ta istället??

    // Kram på dig!!

    SvaraRadera
  3. Tror mamma hade hittat Oreokex i stora Coop-affären. Det är mörka chokladkex med någon typ av vaniljfyllning mellan.

    SvaraRadera