fredag, oktober 23

Bårdshaug spökslott

Idag kom jag hem från Bårdshaug gård, en timmes körning sydväst om Trondheim. Hela Trondheimsavdelningen på jobbet hade varit där på en tvådagarssamling.

Det spännande med Bårdshaug är att det är en gammal herrgård som idag är omgjord till ett litet hotell. Receptionisten log mot mig och när hon räckte över nyckeln till mitt rum sa hon "Du får sova i Kungsrummet, det ligger i gamla gården". Kungsrummet? Det lät ju inte alls dumt.

Min kollega Anne Mari som var med i arrangemangskommittén hade sagt att det var ett rum som det spökade i. Det var ju inte sant, men vi fyllde fantasifullt ut om allt som kunde tänkas spöka på en gammal herrgård. När jag fick se mitt rum kändes det inte alls som ett särskilt smart drag att fantasifullt ha broderat ut om spöken i en vecka. Om det var något rum som såg ut att invitera hela landsbygdens alla spöken så var det mitt rum - Kungsrummet.

Rummet var fyra-fem gånger större än de andra hotellrummen. I rummet stod en gammal träsnidad dubbelsäng och mitt emot sängen ett stort träskåp med spegeldörr. Vem kom på att sätta ett stort läskigt skåp med spegeldörr rätt framför sängen? Här behövs inga spöken, det räcker ju med att vakna om natten och kasta en blick över sängkanten för att skrämma ihjäl sig själv. Toppen...

Badrummet var möblerat med ett stort gammalt handfat och ett badkar som både var längre och djupare än de vi ser i vanliga hem. Namnet Kungsrummet började sakta smälta in...

Under den guidade tur vi fick av herrgården fick vi veta att Kungsrummet var huvudsovrummet i Herrgården och hade fått sitt namn efter att Kung Oscar II hade sovit där. Rubbet - badet och sängen var tillverkat och anpassat för det kungliga besöket. Men varför måste kungliga rum se så dystra ut?

Som tur var nämnde inte guiden några spöken på Herrgården, men det var inte lätt att somna om kvällen. Jag hade först tänkt att jag kunde fly till min närmaste granne, om det skulle börja spöka i rummet. När jag kom på att den som bodde i rummet bredvid var min kollega som lagt ut bilder på Facebook när han slaktar får, så kändes det inte som ett alternativ...men lyckligtvis gick det helt fint hela natten.


Några av historiens gäster i Kungsrummet:
  • Kung Oscar II
  • Fursten av Monaco
  • Kung Leopold II av Belgien
  • Kung Olav V
  • Kronprinsparet Haakon Magnus och Mette Marit
  • ...och så Malin... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar