onsdag, december 16

Hos tannläkaren (varning för känsliga tittare)

Idag var Isak på sitt tredje tandläkarbesök, vilket säkert kan ses som lite anmärkningsvärt på en 1 år och 1 dag gammalt barn. När han började få sina övertänder så kom det bara ut en spets på ena tanden...och sen kom resten ut och det såg ut som den var avslagen, fast den kom ut så. Den saknade emalj och det blev hål i den. Nu äntligen hade vi fått en timme för att ta bort den!

Klockan 10 hade vi tid, och då skulle han inte ha ätit mat på 6 timmar. Jag var uppe klockan 03:30 inatt och lagade en stor portion gröt till nyvaken unge som säkert trodde att mamma luktat på för mycket naglacksborttagningsmedel eller något. Vi somnade om igen och förmiddagen gick faktiskt bra utan mat.

Hos tandläkaren fick han lugnande medicin först och när den börjat verka så fick han en bedövningsspruta också innan de drog ut tanden. Då satt jag i barnrummet vid sidan av uppkrupen i en soffa och koncentrerade mig hårt på att inte tänka på min lilla bebis som satt hjälplöst fast mellan pappa och tandläkaren som bände upp den lilla lilla munnen för att gå in med sina stora vassa och hårda stålverktyg för att rycka ut den pyttelilla - men jätteonda - tanden.

Tandläkaren kom in efteråt och visade tanden och berättade att det var hål tvärs igenom den. Det var verkligen bra att vi kommit. Jag var skitglad för att vi fått tid, för jag visste att det var illa, men inte att det var så illa.


Medan den lilla babyen...eller lilla barnet menar jag, låg och sov ruset av sig (bokstavligt talat) i barnvagnen var tandfeen inne på leksaksaffären och ordnade gåvor som matchar förlusten av en tand och modigt uppvisande hos tandläkaren. Nånting som låter och med knappar är ju alltid skoj, och något som matchar intresset för att stoppa små saker i och på stora saker.

Nu hoppas jag verkligen att vi slipper besöka tandläkaren igen med honom, till dess att han är 3 och det är dags att starta upp de ordinarie undersökningarna som görs på barn. Tandläkaren sa att 80% av barn som får lugnande innan ingreppet inte minns något som helst av det efteråt, och det låter ju inte så dumt....även om det kanske inte är stor chans att han minns det eftersom han ändå är så liten.

5 kommentarer:

  1. Lille gubben!
    Usch så ont han måste ha haft.
    Vad skönt att det gick bra hos tandläkaren.

    Hur var hans 1-årsdag, då?
    Han ska bli riktigt ordentligt firad när han kommer hit. :-)

    Puss och kram

    SvaraRadera
  2. Jo, det är skönt att den är ute! Vet hur hemskt det är med tandont.

    1-årsdagen var toppen. Hade ledigt och var på Zitrus lekeland (se eget blogginlägg). Vi tänkte ordna födelsedagskalas på söndagen i Kvarnberget. Hoppas ni har möjlighet att komma! :-)

    Puss & Kram

    SvaraRadera
  3. Åhh, lilla gubben....*snyft* jag sitter här och gråter...:-(
    Jag är så otroligt känslig när det kommer till sådana här saker!!
    Jag tycker ni var duktiga alla tre!!

    Vilken tur att tandfeen var i leksaksaffären just idag, när det verkligen behövdes som bäst...;-)

    Hoppas han slipper mer ont i munnen nu!!

    // Många kramar från Marie

    SvaraRadera
  4. Aj då, den såg verkligen inte trevlig ut. Som sagt, hoppas att han slipper ha mer ont i munnen nu.

    Klem!
    /Martin

    SvaraRadera
  5. Fy så hemskt, kanske det var orsaken till att han grät så mycket på dagis?
    Vi ses snart!
    Kram moster G

    SvaraRadera