fredag, mars 6

Prinsessa för en halvtimme

Sambon fick för ett par dagar sedan höra en salva om hur illa jag tycker det är när han kommer hem efter en arbetsdag, luktar svett och slänger sig i soffan. Sa att jag längtade efter att få se honom nyduschad och fräsch - och då inte bara precis innan han ska lägga sig.

Han tog mina ord på allvar. Igår kom han hem, duschade, rakade sig och blev bara - wow! Han skulle bara iväg på ett kort möte på jobbet, så skulle han komma hem igen.

Jag lade ner Isak på lekmattan och bullade upp med babygym, tygklossar och en bitring (som han egentligen inte kan greppa ännu). Avvaktade ett par minuter för att se huruvida leksakerna gick hem, eller om han krävde att bli dullad med. Leksakerna gick hem.

Sagt och gjort, nu hoppade jag in i duschen själv för att göra mig lite fräsch. Som babymor känner jag mig sällan särskilt fräsch med flåttigt, stripigt hår och kräksfläckar på kläderna både här och var. Schampoo, balsam och bästa tvålen. När jag klev ur kände jag mig som en prinsessa!

I väntan på att sambon skulle komma hem satt jag mig framför datorn med Isak i knät och blev helt förlorad i forumet jag håller till på. Efter en stund kände jag hur en sötsliskig bajslukt letade sig in genom näsborrarna. Isak såg nöjd ut.

Ut i badrummet och byta. Han hade presterat att bajsa ner hela blöjan så senapssörjan klämts upp över ryggen. Inget är som en baby insmord i sin egen avföring. Eftersom kläderna är i tunn bomull hade senapen gått igenom också dem och kladdat ner min nattdräkt också. Av med Isaks kläder, av med mina kläder och så tvätta ungen. När jag står med honom tryckt mot bröstet för att torka av ryggen känner jag hur bröstet blir alldeles varmt och hör straks efteråt ett litet porlande mot skötbordet.

Sambon (som kom hem lagom till att Isak fått ny pjamas och blivit nattad) undrade hur mitt förfall kunde vara så stort på bara 1,5 timme?

...och den forna prinsessan hadde ännu en gång kommit tillbaka till verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar